Data publikacji: 11.03.2019
Szczegółowe informacje odnośnie modułu DSRC W tachografie 4.0
Zdalny pobór danych z tachografu, komunikacja krótkiego zasięgu
Kolejną nowością w inteligentnym tachografie DTCO 4.0 będzie wbudowany system DSRC (z ang. Dedicated Short Range Communication), czyli system komunikacji krótkiego zasięgu, pozwalający służbom kontrolnym na zdalne odczytanie wybranych danych z tachografu bez potrzeby zatrzymywania pojazdu.
Przykładowe dane możliwe do zdalnego odczytania przez organy kontrolne:
• najdłuższe odnotowane naruszenie zabezpieczeń;
• najdłuższa odnotowana przerwa w zasilaniu;
• błędy czujnika ruchu;
• błędy ruchu;
• konflikty ruchu;
• jazda bez karty;
• włożenie karty podczas jazdy;
• dane dostosowywania czasu.
W celu odczytania danych służby kontrolne zostaną wyposażone w dedykowane urządzenia uzyskujące autoryzację dzięki komunikacji z kartami kontrolnymi (w wyjątkowych sytuacjach kartami warsztatowymi). Przykładem takiego urządzenia może być DSRC METER zaproponowany przez koncern VDO. ,,Pobór danych będzie mógł być przeprowadzony stacjonarnie, z pobocza drogi poprzez urządzenie ustawione na trójnogu lub mobilnie poprzez urządzenie zainstalowane w samochodzie służb kontrolnych" - wyjaśnia Marek Stawowczyk - kierownik ds. technicznych z ramienia firmy LONTEX.
Budowa systemu DSRC
System DSRC obejmuje wbudowany moduł w tachografie oraz obowiązkową antenę zewnętrzną, umożliwiającą komunikację zdalną. Antena, połączona kablem o maksymalnej długości 6m umieszczona będzie na przedniej szybie pojazdu w jej centralnej części.
Najważniejsze informacje wynikające z rozporządzenia 165/2014 odnośnie komunikacji DSRC:
• komunikacja z tachografem cyfrowym (DT) tylko przez wyposażenie organizacji kontrolujących (Art. 9.3);
• dostęp do przekazywanych danych ograniczony jest do organów kontrolnych (i warsztatów) (Art. 9.3);
• komunikacja jest zabezpieczona w celu zapewnienia integralności danych i uwierzytelniania urządzeń rejestrujących i kontrolnych. (Art. 9.3);
• zdalna kontrola nie może być używana do innych funkcji, ale tylko do kontroli wstępnych dla wyselekcjonowania samochodu do kontroli .(Art. 9.4);
• dane są usuwane najpóźniej trzy godziny po ich przekazaniu, chyba że dane wskazują na możliwość wystąpienia manipulacji lub nadużycia. (Art. 9.6);
• przedsiębiorstwa transportowe są odpowiedzialne za informowanie kierowców o zdalnej komunikacji jak powyżej.(Art. 9.7);
• w żadnym przypadku zdalne kontrole wczesnego wykrywania nie doprowadzą do zautomatyzowanego nakładania mandatów (Art.9.8);
• dane kalibracyjne zawierające daty co najmniej dwóch ostatnich kalibracji;
• numer rejestracyjny pojazdu;
• prędkość zarejestrowana przez tachograf.
Obowiązkowe testy DSRC podczas kalibracji tachografu
Zmiany wynikające z pojawiania się systemu DSRC w tachografach nowej generacji dotyczą również serwisów tachografów. Podczas standardowej kalibracji tachografu nowym, obowiązkowym testem jest test systemu DSRC, który ma na celu sprawdzenie poprawności działania instalacji DSRC. Wynik jest automatycznie zapisywany w raporcie z przeprowadzonych czynności.